МЕХАНИЗМ ВОЗНИКНОВЕНИЯ НАПРЯЖЕНИЙ В ПОДПОРНОЙ СТЕНКЕ, ОБЕСПЕЧИВАЮЩЕЙ УСТОЙЧИВОСТЬ ЗЕМЛЯНОГО ПОЛОТНА ПРИ УСТРОЙСТВЕ БУРОНАБИВНЫХ СВАЙ Study on the Stress Mechanism of Pile Hole Excavation Retaining Wall of Existing Embankment Slope and Influence on Operation Line

Wenhui Zhao, Kaitang Dang, Xiaomin Wu, Xing Liu

Аннотация


Буронабивные сваи часто используются в проектах по расширению земляного полотна из-за их удобства и экономичности, однако необходимо учитывать влияние процесса их устройства на существующие железнодорожные линии.
Для исследования воздействия на подпорную стенку, обеспечивающую устойчивость существующей насыпи в процессе устройства бурозабивных свай (бурение скважин и укладка бетона) анализируются данные мониторинга на различных этапах реального проекта и изучаются закономерности изменения давления грунта на подпорную стенку и осадки существующего дорожного полотна. Показано, что горизонтальное давление грунта на подпорную стенку нелинейно увеличивается с ростом глубины выемки грунта, а затем стабилизируется; эта тенденция в значительной степени соответствует формуле Платтса. Давление на верхние участки свай уменьшается с увеличением расстояния от поверхности (в отличие от нижних частей свай). На осадки полотна и деформации существующей линии влияет порядок выемки грунта; при этом наиболее существенное влияние оказывает этап заливки бетона.


Полный текст статьи публикуется в английской версии журнала
«Soil Mechanics and Foundation Engineering”, vol.62, No.5


Литература


Sang D K, Ungjin K, Kon Y P. Interlocking Settlement Induced by Widening Subgrade of Railway Line. Applied Sciences, 2022, 12 (13): 6638-6638.

Wang D W, Wang J H, et al. Design and Performance of Large Excavations for Shanghai Hongqiao International Airport Transport Hub Using Combined Retaining Structures. Journal of Aerospace Engineering, 2015, 28 (6): A4014002.1-A4014002.1.

Chen R P, Liu M C, Meng F Y, et al. Soil Arching Effect Associated with Ground Movement and Stress Transfer Adjacent to Braced Excavation in Clayey Ground, published in the Journal of Geotechnical and Geoenvironmental Engineering in 2023, 149(12).

Zhang D S, Cui H W, Lei Z K, et al. Soil Arching Effect of composite piles supporting foundation pits based on a mechanical model and photoelastic experiment, published in Optics and Lasers in Engineering in 2023, 168.

Zhang X, Wang L, Ma M, et al. Stability Analysis of the Foundation Pit and the Twin Shield Tunnels during Adjacent Construction. Buildings, 2023, 13(4).

Zhou S H, Shan Y, Wu Z Y, et al. Lateral Deformation of High-Speed Railway Foundation Induced by Adjacent Embankment Construction in Soft Soils: Numerical and Field Study.Transportation Geotechnics, 2023, 41.

Tangjarusritaratorn T, Miyazaki Y, Sawamura Y, et al. Numerical Investigation on Arching Effect Surrounding Deep Cylindrical Shaft During Excavation Process. Underground Space, 2021, 6: 1-22.

Lu S Q, Sun K B, Wang S F, et al. Three-Dimensional soil arching effect considering the influence of soil gravity stress on the anti-slide pile. Journal of Xi'an University of Architecture & Technology (Natural Science Edition), 2021, 53(04): 510-517. (In Chinese)

López-Mendoza D, Romero A, Connolly D, et al. Scoping assessment of building vibration induced by railway traffic. Soil Dynamics and Earthquake Engineering, 2017, 93 147-161.

Susumu N, Taisuke S, Takaki M, et al. Recent research development and their applications on aseismic reinforcement of existing railway earth structures. Soils and Foundations, 2022, 62 (1).

Zhang H J, Liu G N, Liu Q Y, et al. Vehicle-induced dynamic response characteristics of a new subway tunnel closely undercrossing the existing subway. Soil Dynamics and Earthquake Engineering, 2023, 164

Luo S C, Chen H Y, Bai Z, et al. Study on Deformation Law of Subway Construction under Passing Existing Line in Short Distance. Advances in Civil Engineering, 2021, 2021

Lu S Q, Sun Y T, Hu Q W. Finite Element Analysis Study of Box Culvert Jacking-Out Construction under Existing Railway Line. Engineering, 2023, 15 (03): 196-206.

Jiao N, Sun S, Liu J Y, et al. Analysis of existing railway deformation caused by double shield tunnel construction in soil–rock composite stratum. Energy Reports, 2023, 9 (S2): 159-165.

Zuo S, Li T Y, Li J, et al. Research on Dynamic Response and Construction Safety Countermeasures of an Adjacent Existing Line Foundation under the Influence of a New Railway Line. Coatings, 2022, 12(5).

Zuo S, Zuo X L, Li J, et al. Analysis of the Influence of Pile-Raft Foundation Reinforcement on an Adjacent Existing Line Foundation. Applied Sciences, 2023, 13(5).


Ссылки

  • На текущий момент ссылки отсутствуют.