ДЕФОРМАЦИИ ГРУНТОВОГО МАССИВА ПРИ ПРОХОДКЕ ТОННЕЛЯ МЕТРОПОЛИТЕНА ПОД ВЫСОКОСКОРОСТНОЙ ЖЕЛЕЗНОЙ ДОРОГОЙ Ground Disturbance and Vibration Effects Under the Action of Subway Shield Tunneling

Chuigang Kong, Shaopeng Wen

Аннотация


Методом численного моделирования исследуется влияние на грунтовый массив вибродинамических воздействий при работе тоннелепроходческого механизированного комплекса и динамических нагрузок от движущегося состава на высокоскоростной магистрали (ВСМ). Задавшись нормируемой величиной осадки грунтового основания ВСМ (до 5 мм) и проанализировав ранее выполненные исследования, авторы пришли к выводу, что расчеты, в которых верхнее основание ВСМ рассматривается как статическая нагрузка, не соответствуют действительности. Эффективный план предварительного армирования верхнего слоя основания может быть предложен только при условии включения в расчеты динамической нагрузки от поезда. Показано, что с увеличением модуля упругости слоя грунта уровень вибрационного отклика конструкции становится слабее, т.е. возмущающее воздействие на грунт меньше. Имитационный анализ дает ценную информацию для теоретического применения и инженерной практики.

Полный текст статьи публикуется в английской версии журнала
«Soil Mechanics and Foundation Engineering”, vol.61, No.1


Литература


Q. C. Fang, L. Shang, and Y. H. Shang, “Study on the reinforcement measures and control effect of the surrounding rock stability based on the shield tunneling under overpass structure,” J. Eng. Sci. Technol. Rev., 9(1), 131–138 (2016).

L. Wang and Z. Yang, “Construction control technology of subway tunneling for underpass a viaduct,” Munic. Eng. Technol. (2010).

Y. Ji, J. Kang, and W. Yuan, “Numerical simulating analysis on impact of undercut electric power tunnel to underpass existing subway on subway and soil layer deformation,” Urban Roads Bridges Flood Control. (2013).

W. Gong, L. Zhe, and C. H. Juang, “Optimization of site exploration program for improved prediction of tunneling-induced ground settlement in clays,” Comput. Geotech., 56, 69–79 (2014).

F. Chen, Y. C. Wang, W. Jiang, and S. H. Zheng, “Numerical simulation of ground movement induced by water and sand gushing in subway through fault based on DEM-CFD,” Comput. Geotech., 139 (2021).

Y. Xu, B. Tang, and Y. Duan, “Research on surface settlement of subway station construction using pile-beam-arch approach,” IOP Conf. Ser.: Earth Environ. Sci., 455(1), 012167 (2020).

Q. Y. Zhu, G. L. Ye, and J. H. Wang, “Long-term settlement and construction disturbance during shield tunnel in soft ground,” Chinese J. Geotech. Eng. (2010).

Y. Yuan, L. I. Su, and S. Han, “Study on subway station excavation concerning soil disturbance,” Constr. Technol. (2019).

D. Y. Geng, X. M. Yu, and L. J. Cao, “Optimization study of subway station underground excavation construction method based on fuzzy theory,” Appl. Mech. Mater., 438-439, 1015-1019 (2013).

C. Q. Dai and Z. H. Zhao, “Fuzzy comprehensive evaluation model for construction risk analysis in urban subway,” Int. J. Model. Simul. Sc., 6(3), 1550024 (2015).

P. Zhang and Y. Wei, “Prediction analysis of strata deformation by subway engineering based on artificial intelligence theory,” Int. Conf. on Comput. Sci. & Ser. Syst. (2011).

D. Peila, P. Oreste, and S. Pelizza, “A theoretical study of reinforcement influence on the stability of a tunnel face,” Geotech. Geol. Eng., 2014(12), 145–168 (2014).

W. Cai, H. Zhu, and W. Liang, “Three-dimensional tunnel face extrusion and reinforcement effects of underground excavations in deep rock masses,” Int. J. Rock Mech. Min., 150, 104999 (2022).

C. Zhao, M. Lei, and C. Shi, “Function mechanism and analytical method of a double layer pre-support system for tunnel underneath passing a large-scale underground pipe gallery in water-rich sandy strata: A case study,” Tunn. and Under. Sp. Tech., 115, 104041 (2021).


Ссылки

  • На текущий момент ссылки отсутствуют.